BAB 1
PENDAHULUAN
A.Latar
Belakang
Dalam sejarah
Islam telah tercatat adanya firqah-firqah (faham/golongan) dalamlingkungan
umat, dimana satu dengan lainnya bertentangan faham secara tajam dansulit untuk
didamaikan, apalagi disatukan.Hal ini telah menjadi fakta sejarah yang tidak
dapat dirubah lagi dan sudah menjadi pengetahuan yang terdapat dalam
buku-buku agama
terutama buku-buku Ushuluddin.Dalam buku-buku Ushuluddin itu terdapat beberapa nama firqah,
antara lain; Syi’ah,Khawarij, Mu’tazilah, Qadariyah, Jabariyah, Ahlussunnah wal
Jama’ah (Sunni),Mujassimah, Bahaiyah, Ahmadiyah, Wahabiyah, Ibnu Taimiyah dan
lain-lain.Hal ini tidak terlalu mengherankan karena Nabi Muhammad SAW semasa
hidup telahmengabarkan hal ini.
Ahlussunnah berarti penganut sunnah Nabi Muhammad SAW, “wal Jama’ah” berarti
penganut i’tiqad jama’ah sahabat Nabi. Kaum Ahlussunnah wal Jama’ah ialah kaum
yang menganut i’tiqad yang dianut Nabi Muhammad SAW, dan para sahabat beliau.
I’tiqad nabi dan
para sahabat itu sudah termaktub dalam Al-Qur’an dan Sunnah Rasul secara
terpencar, belum tersusun secara rapi dan teratur. I’tiqad itu kemudian
dihimpun dan dirumuskan dengan rapi oleh seorang ulama’ besar di bidang
Ushuluddin, yaitu Imam Abul Hasan Al-Asy’ari. Ulama’ besar ini dilahirkan di
kota Bashrah, Iraq pada tahun 260 H/873 M, dan meninggal dunia di kota itu juga
pada tahun 324 /935 M, dalam usia 64 tahun.
Karena i’tiqad
Ahlussunnah wal Jama’ah dihimpun dan dirumuskan oleh Imam Abul Hasan Al-Asy’ari
maka ada yang menyebut kamu Ahlussunnah wal Jama’ah dengan “Al-Asy’ariyah”
jamak dari Asy’ari, yaitu pengikut-pengikut Imam Abul Hasan Al-Asy’ari.
Ada juga dijumpai perkataan “Sunni” kependekan
Ahlussunnah wal Jama’ah, orang-orangnya disebut “Sunniyyun”.
Adapun tokoh
kedua i’tiqad Ahlussunnah wal Jama’ah ialah Abu Manshur Al-Maturidi. Faham dan
i’tiqad sama atau hampir sama dengan faham i’tiqad Imam Abul Hasan Al-Asy’ari.
Beliau lahir di kota Maturidi, Samarqand (termasuk wilayah Uzbekistan Soviet
sekarang) kira-kira pada pertengahan abad ke -3H dan meninggal di Samarqand
pada tahun 332 H/944 M, 9 tahun setelah wafatnya Imam Abul Hasan Al-Asy’ari.
Kedua tokoh
tersebut di atas adalah sebagai penggali, perumus, penyiar sekaligus
mempertahankan apa yang sudah termaktub dalam Al-Qur’an dan Hadits, dan sudah
di i’tiqad oleh Nabi Muhammad SAW, serta sahabat-sahabat beliau.
Dalam kitab
“Ithafu Sadatil Muttaqin” yang dikarang oleh Imam Muhammad Al-Husni Az-Zabidi,
yaitu syarah kitab “Ihya’ Ulumuddin” karangan Imam Al-Ghazali, ditegaskan sebagai berikut :
Yang Artinya
:
Apabila disebut
Ahlussunnah wal Jama’ah, maka maksudnya ialah orang-orang yang mengikuti
rumusan (faham) Imam Abul Hasan Al-Asy’ari dan faham Abu Manshur Al-Mathuridi.
B.Rumusan Masalah
1.
Apa pengertian dari
I’tiqad 50 ?
2.
Berapakah pembagian
dari Itiqad 50 ?
3.
Apa hikamah buat kita
setelah mempelajari I’tiqad 50 ?
BAB
2
PEMBAHASAN
A.Pengertian I’tiqad 50
Bila
yang dimaksud i'tiqad 50 bagi orang muslim adalah sebagai berikut.:
·
Percaya dan
meyakini bahwa : Sifat wajib Allah yang harus diketahui ada 20.
·
Sifat mustahil
Allah ada 20.
·
Sifat jaiz / boleh bagi
Allah ada 1
Sifat
wajib Rasul yang harus diketahui ada 4.
·
Sifat mustahil bagi
Rasul ada 4
·
Sifat jaiz / boleh bagi
Rasul ada 1
·
Total ada 50 i'tikat.
B.Pembagian I’tiqad 50
1.Pengertian sifat Nafsiah:
Sifat Nafsiah iaitu zat dari zat itu sendiri, bukan sifat yang menumpang pada zat itu, sifat ini dikatakan Nafsiah kerana tidak menunjukkan makna yang menumpang pada diri zat. Menurut jumhur ulama sifat ini menunjukkan kepada zatnya, bukan menunjukkan kepada perkara yang menumpang pada zatnya.
Sifat wujud dikatakan sifat nafsiah eretinya, wujud itu bukannya merupakan sifat yang menumpoang atau menempelpada zat Allah SWT, akan tetapi Zat Allah SWT itu dengan Wujud sendirinya kewujudan Allah. Ataupun zat Allah dengan wujud Allah tidak dapat dipisahkan. Berbeza dengan sifat ma'ani seperti Ilmu, kerana sifat ini merupakan sifat yang menempel pada zat Allah. Ertinya sifat Ilmu itu terpisah dengan Zat bukan dengan zat-Nya. Hanya sifat 'wujud' sahaja yang termasuk dalam sifat Nafsiah.
2. Pengertian sifat Salbiah :
Sifat Nafsiah iaitu zat dari zat itu sendiri, bukan sifat yang menumpang pada zat itu, sifat ini dikatakan Nafsiah kerana tidak menunjukkan makna yang menumpang pada diri zat. Menurut jumhur ulama sifat ini menunjukkan kepada zatnya, bukan menunjukkan kepada perkara yang menumpang pada zatnya.
Sifat wujud dikatakan sifat nafsiah eretinya, wujud itu bukannya merupakan sifat yang menumpoang atau menempelpada zat Allah SWT, akan tetapi Zat Allah SWT itu dengan Wujud sendirinya kewujudan Allah. Ataupun zat Allah dengan wujud Allah tidak dapat dipisahkan. Berbeza dengan sifat ma'ani seperti Ilmu, kerana sifat ini merupakan sifat yang menempel pada zat Allah. Ertinya sifat Ilmu itu terpisah dengan Zat bukan dengan zat-Nya. Hanya sifat 'wujud' sahaja yang termasuk dalam sifat Nafsiah.
2. Pengertian sifat Salbiah :
Salbiah maksudnya, menanggalkan, menolak ataupun menafikan.
Maksud sifat Salbiah dalam hal ini iaitu menolak sifat-sifat yang tidak layak
bagi Allah SWT. Umpamanya menolak sifat yang tidak layak bagi Allah
seperti Baqa' ertinya kekal sifat ini menafikan sifat
Fana' ataupunbinasa bagi Allah SWT.
3.
Pengertian sifat Ma'ani:
Sifat Ma'ani ini ialah sifat yang maujud atau ada yang
berdiri pada zat Allah SWT yang menyebabkan Zat itu bersifat dengan suatu
hukum sifat ma'nawiyah. Umpamanya sifat Ma'ani seperti Ilmu, sifat ini ialah
sifat yang berdiri pada zat Allah.
Ertinya Ilmu itu sifat Allah bukan zat Allah. Allah SWT dapat mengetahui
sesuatu dengan ilmuNya bukan dengan zatNya . Yang menyebabkan zat itu bersifat
dengan sifat suatu hukum sifat Ma'nawiyah maksudnya kerana Allah SWT mempunyai
sifat Ilmu, maka Allah katakan Kaunuhu 'Aliman (keadaanNya berilmu) kerana
Allah mempunyai sifat sama' maka Allah dikatakan kaunuhu sami'an atau
keadaanNya Mendengar.
5.
Pengertian Sifat Ma'nawiyah:
Sifat Sifat Ma'nawiyah ialah suatu perkara yang
sabit atau yang tetap bagi zat Allah SWT bersifat dengan sifat Ma'ani. Diantara
sifat Ma'ani dengan sifat Ma'nawiyah tidak terpisahkan,. Misalnya Keadaan Allah
berilmu ((Ma'ani) Ataupun Allah SWT dikatakan Kadirun (KeadaaNya berkuasa)
kerana mempunyai sifat Qudrat (kuasa) dan begitulah seterusnya. Ada beberapa
sebab sifat-sifat ini dinamakan ma'nawiyah iaitu
Sifat Ma'nawiyah merupakan cabang dari sifat Ma'ani. Sesuatu
yang bersifat dengan 'Alim danQadr umpamanya
tidak boleh bersifat dengan sifat-sifat itu melainkan setelah adanya Ilmu dan
qudrat baginya. Sifat Ma'ani adalah sebagai ilat atau sebagai malzum kepada
sifat Ma'nawiyah sejak Azali lagi, perhubungan antara keadaannya adalah sebagai
hubungan antara ilat denganma'lulnya.
C.Pembahasan I’tiqad 50
1.Dan yang wajib bagi Allah SWT
Sifat
yang wajib diketahui oleh sekalian mukmin yang baligh berakal adalah 20 sifat;
20 sifat yang wajib dan mustahil (tidak mungkin) ada bagi-Nya. Dan satu lagi
sifat yang harus ada bagi-Nya, yaitu :
a.
Wujud artinya ada, mustahil Ia tidak
ada.
Iaitu tetap dan benar yang wajib bagi zat Allah Ta'ala yang tiada
disebabkan dengan sesuatu sebab. Maka wujud ( Ada ) – disisi Imam
Fakhru Razi dan Imam Abu Mansur Al-Maturidi bukan ia a'in maujud dan bukan lain
daripada a'in maujud , maka atas qaul ini adalah wujud itu Haliyyah ( yang menepati
antara ada dengan tiada)
.
Tetapi pada pendapat Imam Abu Hassan Al-Ashaari wujud itu 'ain Al-maujud , kerana wujud itu zat maujud kerana tidak disebutkan wujud melainkan kepada zat. Kepercayaan bahawa wujudnya Allah s.w.t. bukan sahaja di sisi agama Islam tetapi semua kepercayaan di dalam dunia ini mengaku menyatakan Tuhan itu ada.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Dan jika kamu tanya orang-orang kafir itu siapa yang menjadikan langit dan bumi nescaya berkata mereka itu Allah yang menjadikan……………"( Surah Luqman : Ayat 25 )
.
Tetapi pada pendapat Imam Abu Hassan Al-Ashaari wujud itu 'ain Al-maujud , kerana wujud itu zat maujud kerana tidak disebutkan wujud melainkan kepada zat. Kepercayaan bahawa wujudnya Allah s.w.t. bukan sahaja di sisi agama Islam tetapi semua kepercayaan di dalam dunia ini mengaku menyatakan Tuhan itu ada.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Dan jika kamu tanya orang-orang kafir itu siapa yang menjadikan langit dan bumi nescaya berkata mereka itu Allah yang menjadikan……………"( Surah Luqman : Ayat 25 )
b.
Qidam
artinya tidak permulaan ada-Nya,
mustahil ada-Nya permulaan.
Pada
hakikatnya menafikan ada permulaan wujud Allah s.w.t kerana Allah s.w.t.
menjadikan tiap-tiap suatu yang ada, yang demikian tidak dapat tidak keadaannya
lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu itu.
Jika
sekiranya Allah Ta'ala tidak lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu, maka
hukumnya adalah mustahil dan batil.
Maka
apabila disebut Allah s.w.t. bersifat Qidam maka jadilah ia qadim.
Di
dalam Ilmu Tauhid ada satu perkataan yang sama maknanya dengan Qadim iaitu
Azali. Setengah ulama menyatakan bahawa kedua-dua perkataan ini sama maknanya
iaitu sesuatu yang tiada permulaan baginya. Maka qadim itu khas dan azali itu
am. Dan bagi tiap-tiap qadim itu azali tetapi tidak boleh sebaliknya, iaitu
tiap-tiap azali tidak boleh disebut qadim. Adalah qadim dengan nisbah kepada
nama terbahagi kepada empat bahagian :
1
) Qadim Sifati ( Tiada permulaan sifat Allah Ta'ala )
2
) Qadim Zati ( Tiada permulaan zat Allah Ta'ala )
3
) Qadim Idhafi ( Terdahulu sesuatu atas sesuatu seperti terdahulu bapa nisbah
kepada anak)
4
) Qadim Zamani ( Lalu masa atas sesuatu sekurang-kurangnya satu tahun )
Maka
Qadim Haqiqi ( Qadim Sifati dan Qadim Zati ) tidak harus dikatakan lain
daripada Allah Ta'ala
c.
Baqa’
artinya tidak berkesudahan ada-Nya,
mustahil ada-Nya berkesudahan.
Sentiasa
ada, kekal ada dan tiada akhirnya Allah s.w.t . Pada hakikatnya ialah menafikan
ada kesudahan bagi wujud Allah Ta'ala. Adapun yang lain daripada Allah Ta'ala ,
ada yang kekal dan tidak binasa Selama-lamanya tetapi bukan dinamakan kekal
yang hakiki ( yang sebenar ) Bahkan kekal yang aradhi ( yang mendatang jua
seperti Arasy, Luh Mahfuz, Qalam, Kursi, Roh, Syurga, Neraka, jisim atau jasad
para Nabi dan Rasul ).
Perkara
–perkara tersebut kekal secara mendatang tatkala ia bertakluq dengan Sifat dan
Qudrat dan Iradat Allah Ta'ala pada mengekalkannya.
Segala
jisim semuanya binasa melainkan 'ajbu Az-zanabi ( tulang kecil seperti biji
sawi letaknya di tungking manusia, itulah benih anak Adam ketika bangkit
daripada kubur kelak ). Jasad semua nabi-nabi dan jasad orang-orang syahid
berjihad Fi Sabilillah yang mana ianya adalah kekal aradhi jua. Disini nyatalah
perkara yang diiktibarkan permulaan dan kesudahan itu terbahagi kepada tiga
bahagian :
1)
Tiada permulaan dan tiada kesudahan iaitu zat dan sifat Alllah s.w.t.
2) Ada permulaan tetapi tiada kesudahan iaitu seperti Arash , Luh Mahfuz , syurga dan lain-lain lagi.
2) Ada permulaan tetapi tiada kesudahan iaitu seperti Arash , Luh Mahfuz , syurga dan lain-lain lagi.
3) Ada permulaan
dan ada kesudahan iaitu segala makhluk yang lain daripada perkara yang diatas
tadi ( Kedua ).
d. Mukhalafatuhu ta’ala
lilhawaditsi
artinya Ia berlainan dengan segala makhluk, mustahil Ia serupa
dengan makhluk-Nya.
Pada zat , sifat atau perbuatannya sama ada yang baru , yang telah
ada atau yang belum ada. Pada hakikat nya adalah menafikan Allah Ta'ala
menyerupai dengan yang baharu pada zatnya , sifatnya atau perbuatannya.
Sesungguhnya zat Allah Ta'ala bukannya berjirim dan bukan aradh
Dan tiada sesekali zatnya berdarah , berdaging , bertulang dan juga bukan jenis
leburan , tumbuh-tumbuhan , tiada berpihak ,tiada ber-tempat dan tiada dalam
masa.
Dan sesungguhnya sifat Allah Ta'ala itu tiada bersamaan dengan
sifat yang baharu kerana sifat Allah Ta'ala itu qadim lagi azali dan melengkapi
ta'aluqnya. Sifat Sama' ( Maha Mendengar ) bagi Allah Ta'ala berta'aluq ia pada
segala maujudat tetapi bagi mendengar pada makhluk hanya pada suara
sahaja.
Sesungguhnya di dalam Al-Quraan dan Al-Hadith yang menyebut muka
dan tangan Allah s.w.t. , maka perkataan itu hendaklah kita iktiqadkan thabit (
tetap ) secara yang layak dengan Allah Ta'ala Yang Maha Suci daripada berjisim
dan Maha Suci Allah Ta'ala bersifat dengan segala sifat yang baharu.
e. Qiyamuhu binafsihi
artinya Ia berdiri sendiri, bukan berdiri di atas zat lain,
mustahil Ia berdiri di atas zat lain.
Tidak
berkehendak kepada tempat berdiri ( pada zat ) dan tidak berkehendak kepada
yang menjadikannya Maka hakikatnya ibarat daripada menafikan Allah s.w.t.
berkehendak kepada tempat berdiri dan kepada yang menjadikannya.Allah s.w.t itu
terkaya dan tidak berhajat kepada sesuatu sama ada pada perbuatannya atau
hukumannya.Allah s.w.t menjadikan tiap-tiap sesuatu dan mengadakan
undang-undang semuanya untuk faedah dan maslahah yang kembali kepada sekalian makhluk
.Allah s.w.t menjadikan sesuatu ( segala makhluk ) adalah kerana kelebihan dan
belas kasihannya bukan berhajat kepada faedah.Allah s.w.t. Maha Terkaya
daripada mengambil apa-apa manafaat di atas kataatan hamba-hambanya dan tidak
sesekali menjadi mudharat kepada Allah Ta'ala atas sebab kemaksiatan dan
kemung-karan hamba-hambanya.Apa yang diperintahkan atau ditegah pada
hamba-hambanya adalah perkara yang kembali faedah dan manafaatnya kepada
hamba-hamba-nya jua.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :" Barangsiapa berbuat
amal yang soleh ( baik ) maka pahalanya itu pada dirinya jua dan barangsiapa
berbuat jahat maka bala-sannya ( seksaannya)itu tertanggung ke atas dirinya jua
".( Surah Fussilat : Ayat 46 )
Syeikh Suhaimi r.a.h berkata adalah segala yang maujudat itu
dengan nisbah berkehendak kepada tempat dan kepada yang menjadikannya,
terbahagi kepada empat bahagian :
1) Terkaya daripada tempat berdiri dan daripada yang
menjadi-kannya iaitu zat Allah s.w.t.
2) Berkehendak kepada tempat berdiri dan kepada yang men-jadikannya iaitu segala aradh ( segala sifat yang baharu ).
2) Berkehendak kepada tempat berdiri dan kepada yang men-jadikannya iaitu segala aradh ( segala sifat yang baharu ).
3) Terkaya daripada zat tempat berdiri tetapi berkehendak kepada
yang menjadikannya iaitu segala jirim. ( Segala zat yang baharu ) .
4) Terkaya daripada yang menjadikannya dan berdiri ia pada zat
iaitu sifat Allah Ta'ala
f. Wahdaniyah
artinya Ia esa, mustahil Ia banyak.
Maka hakikatnya ibarat daripada menafikan
berbilang pada zat , pada sifat dan pada perbuatan sama ada bilangan yang
muttasil ( yang ber-hubung ) atau bilangan yang munfasil ( yang bercerai
). Makna Esa Allah s.w.t. pada zat itu iaitu menafikan Kam Muttasil pada
Zat ( menafikan bilangan yang berhubung dengan zat ) seperti tiada zat Allah
Ta'ala tersusun daripada darah, daging, tulang,urat dan lain-lain. Dan menafikan
Kam Munfasil pada zat ( menafikan bilangan yang ber-cerai pada zat Allah Ta'ala
)seperti tiada zat yang lain menyamai zat Allah Ta'ala.
Makna Esa Allah s.w.t pada sifat iaitu menafikan Kam muttasil pada Sifat ( menafikan bilangan yang berhubung pada sifatnya ) iaitu tidak sekali-kali bagi Allah Ta'ala pada satu-satu jenis sifatnya dua qudrat dan menafikan Kam Munfasil pada sifat ( menafikan bilangan –bilangan yang bercerai pada sifat ) iaitu tidak ada sifat yang lain menyamai sebagaimana sifat Allah s.w.t. yang Maha Sempurna.Makna Esa Allah s.w.t.
Makna Esa Allah s.w.t pada sifat iaitu menafikan Kam muttasil pada Sifat ( menafikan bilangan yang berhubung pada sifatnya ) iaitu tidak sekali-kali bagi Allah Ta'ala pada satu-satu jenis sifatnya dua qudrat dan menafikan Kam Munfasil pada sifat ( menafikan bilangan –bilangan yang bercerai pada sifat ) iaitu tidak ada sifat yang lain menyamai sebagaimana sifat Allah s.w.t. yang Maha Sempurna.Makna Esa Allah s.w.t.
pada perbuatan yaitu menafikan Kam Muttasil pada
perbuatan ( menafikan bilangan yang bercerai –cerai pada perbuatan ) iaitu
tidak ada perbuatan yang lain menyamai seperti perbuatan Allah bahkan
segala apa yang berlaku di dalam alam semua-nya perbuatan Allah s.w.t sama ada
perbuatan itu baik rupanya dan hakikatnya seperti iman dan taat atau jahat
rupanya tiada pada hakikat-nya seperti kufur dan maksiat sama ada perbuatan
dirinya atau perbuatan yang lainnya ,semuanya perbuatan Allah s.w.t dan tidak
sekali-kali hamba mempunyai perbuatan pada hakikatnya hanya pada usaha dan
ikhtiar yang tiada memberi bekas.
Maka wajiblah bagi Allah Ta'ala bersifat Wahdaniyyah dan ternafi bagi Kam yang limaitu iaitu :
1) Kam Muttasil pada
zat.
2) Kam Munfasil pada
zat.
3) Kam Muttasil pada
sifat.
4) Kam Munfasil pada
sifat.
5) Kam Munfasil pada
perbuatan.
Maka tiada zat yang lain
, sifat yang lain dan perbuatan yang lain menyamai dengan zat , sifat dan
perbuatan Allah s.w.t .Dan tertolak segala kepercayaan-kepercayaan yang membawa
kepada
menyengutukan Allah Ta'ala dan perkara-perkara yang menjejaskan serta merosakkan iman.
menyengutukan Allah Ta'ala dan perkara-perkara yang menjejaskan serta merosakkan iman.
g. Qudrat
artinya kuasa, mustahil Ia tidak kuasa
Pada
hakikatnya ialah satu sifat yang qadim lagi azali yang thabit( tetap ) berdiri
pada zat Allah s.w.t. yang mengadakan tiap-tiap yang ada dan meniadakan tiap-tiap yang
tiada bersetuju dengan iradah.
Adalah bagi manusia itu usaha dan ikhtiar
tidak boleh memberi bekas pada mengadakan atau meniadakan , hanya usaha dan ikhtiar
pada jalan menjayakan sesuatu Kepercayaan dan iktiqad manusia di dalam perkara
ini berbagai-bagaiFikiran dan fahaman seterusnya membawa berbagai-bagai
kepercayaan dan iktiqad.
1) Iktiqad Qadariah :Perkataan qadariah iaitu nisbah kepada qudrat . Maksudnya orang yang beriktiqad akan
segala perbuatan yang dilakukan manusia itu sama ada baik atau jahat semuanya
terbit atau berpunca daripada usaha dan
ikhtiar manusia itu sendiri dan sedikitpun tiada bersangkut-paut dengan kuasa
Allah s.w.t.
2) Iktiqad Jabariah
:Perkataan Jabariah itu nisbah kepada Jabar ( Tergagah ) dan maksudnya orang
yang beriktiqad manusia dan makhluk bergantung kepada qadak dan qadar Allah
semata-mata ( tiada usaha dan ikhtiar atau boleh memilih samasekali ).
3) Iktiqad Ahli Sunnah
Wal – Jamaah :Perkataan Ahli Sunnah Wal Jamaahi alah orang yang mengikut
perjalanan Nabi dan perjalanan orang-orang Islam iaitu beriktiqad bahawa hamba
itu tidak digagahi semata-mata dan tidak memberi bekas segala perbuatan yang
disengajanya,
tetapi ada perbuatan
yang di sengaja pada zahir itu yang dikatakan
usaha dan ikhtiar yang tiada memberi bekas sebenarnya sengaja hamba itu
daripada Allah Ta;ala jua.
Maka pada segala
makhluk ada usaha dan ikhtiar pada zahir dan tergagah pada batin dan ikhtiar
serta usaha
hamba adalah tempat pergantungan taklif ( hukum ) ke atasnya dengan suruhan dan
tegahan (
ada pahala dan dosa )
h. Iradat
artinya menentukan sendiri dengan kehendak-Nya, mustahil Ia
dipaksa.
Maksudnya menentukan
segala mungkin tentang adanya atau tiadanya. Sebenarnya adalah sifat yang qadim
lagi azali thabit berdiri pada Zat Allah Ta'ala yang menentukan segala perkara
yang harus atau setengah yang harus atas mungkin . Maka Allah Ta'ala yang
selayaknya menghendaki tiap-tiap sesuatu apa yang diperbuatnya.Umat Islam
beriktiqad akan segala hal yang telah berlaku dan yang akan berlaku adalah
dengan mendapat ketentuan daripada Allah Ta'ala tentang rezeki, umur, baik,
jahat, kaya, miskin dan sebagainya serta wajib pula beriktiqad manusia ada mempunyai
nasib ( bahagian ) di dalam dunia ini sebagaimana firman Allah s.w.t. yang
bermaksud :
" Janganlah kamu lupakan nasib ( bahagian ) kamu di dalam dunia " .( Surah Al – Qasash : Ayat77)
" Janganlah kamu lupakan nasib ( bahagian ) kamu di dalam dunia " .( Surah Al – Qasash : Ayat77)
Kesimpulannya ialah umat Islam mestilah
bersungguh-sungguh untuk kemajuan di dunia dan akhirat di mana menjunjung titah
perintah Allah Ta'aladan menjauhi akan segala larangan dan tegahannya dan
bermohon dan berserah kepada Allah s.w.t
j. Ilmu
artinya Ia tahu, mustahil Ia tidak tahu (bodoh).
Maksudnya nyata dan terang meliputi tiap-tiap sesuatu sama ada
yang Maujud (ada) atau yang Ma'adum ( tiada ). Hakikatnya ialah satu sifat yang
tetap ada ( thabit ) qadim lagi azali berdiri pada zat Allah Ta'ala. Allah Ta'ala Maha Mengetahui akan
segala sesuatu sama ada perkara Itu tersembunyi atau rahsia dan juga yang
terang dan nyata.Maka Ilmu Allah Ta'ala Maha Luas meliputi tiap-tiap sesuatu
diAlam yang fana' ini
k. Hayat
artinya hidup, mustahil Ia mati.
Hakikatnya
ialah satu sifat yang
tetap qadim lagi azali berdiri pada zat Allah Ta’ala .
Segala sifat yang ada berdiri pada zat daripada sifat Idrak ( pendapat ) Iaitu : sifat qudrat, iradat, Ilmu, Sama’ Bashar dan Kalam
Segala sifat yang ada berdiri pada zat daripada sifat Idrak ( pendapat ) Iaitu : sifat qudrat, iradat, Ilmu, Sama’ Bashar dan Kalam
l. Sama’
artinya mendengar, mustahil ia tidak mendengar.
Hakikatnya ialah sifat yang tetap ada yang qadim lagi azali
berdiri pada Zat Allah Ta’ala. Iaitu dengan terang dan nyata pada tiap-tiap
yang maujud sama ada yang maujud itu qadim seperti ia mendengar kalamnya atau
yang ada itu harus sama ada atau telah ada atau yang akan diadakan. Tiada
terhijab ( terdinding ) seperti dengan sebab jauh, bising, bersuara, tidak
bersuara dan sebagainya. Allah Ta'ala Maha Mendengar akan segala yang terang
dan yang tersembunyi.
Sebagaimana firman Allah Ta'ala yang bermaksud :" Dan
ingatlah Allah sentiasa Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui ".( Surah
An-Nisa'a - Ayat 148 )
m. Bashar
artinya melihat, mustahil Ia buta.
Hakikatnya
ialah satu sifat yang tetap ada yang qadim lagi azali berdiri pada zat Allah
Ta'ala. Allah Ta'ala wajib bersifat Maha Melihat sama ada yang dapat dilihat
oleh manusia atau tidak, jauh atau dekat, terang atau gelap, zahir atau
tersembunyi dan sebagainya.
Firman
Allah Ta'ala yang bermaksud :
" Dan Allah Maha Melihat akan segala yang mereka kerjakan
".( Surah Ali Imran - Ayat 163 )
n. Kalam
artinya berkata, mustahil Ia bisu.
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada , yang qadim lagi
azali, berdiri pada zat Allah Ta'ala. Menunjukkan apa yang diketahui oleh ilmu
daripada yang wajib, maka ia menunjukkan atas yang wajib sebagaimana firman
Allah Ta'ala yang bermaksud :
" Aku Allah , tiada tuhan melainkan Aku .........".(
Surah Taha - Ayat 14 )
Dan daripada yang mustahil sebagaimana firman Allah Ta'ala yang
bermaksud :
" ........( kata orang Nasrani ) bahawasanya Allah Ta'ala
yang ketiga daripada tiga..........".( Surah Al-Mai'dah - Ayat 73 )
Dan daripada yang harus sebagaimana firman Allah Ta'ala yang
bermaksud :
" Padahal Allah yang mencipta kamu dan benda-benda yang kamu
perbuat itu".( Surah Ash. Shaffaat – Ayat 96 )
Kalam Allah Ta'ala itu satu sifat jua tiada berbilang.Tetapi ia
berbagai-bagai jika dipandang dari perkara yang dikatakan iaitu :
1) Menunjuk kepada 'amar ( perintah ) seperti tuntutan
mendiri-solat dan lain-lain kefardhuan.
2) Menunjuk kepada nahyu ( tegahan ) seperti tegahan mencuri dan lain-lain
larangan.
3) Menunjuk kepada khabar ( berita ) seperti kisah-kisah Firaun
dan lain-lain.
4) Menunjuk kepada wa'ad ( janji baik ) seperti orang yan taat dan
beramal soleh akan dapat balasan syurga dan lain-lain.
5) Menunjuk kepada wa'ud ( janji balasan seksa ) seperti orang
yang menderhaka kepada ibubapa akan dibalas dengan azabseksa yang amat berat
o. Kaunuhu Qadiran
artinya Ia dalam keadaan berkuasa mustahil Ia dalam keadaan
tidak berkuasa.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta'ala, tiada
ia maujud dan tiada ia ma'adum , yaitu lain daripada sifat Qudrat
p. Kaunuhu muridan
artinya Ia dalam keadaan mempunyai iradat, mustahil Ia dalam
keadaan yang tidak mempunyai iradat.
Hakikatnya
iaitu sifat yang berdiri dengan zat
Allah Ta'ala, tiada ia maujud dan tiada
ia ma'adum yaitu lain daripada sifat Iradat
q. Kaunuhu ‘Aliman
artinya Ia dalam keadaan tahu, mustahil Ia dalam keadaan
tidak tahu.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta'ala ,
tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum , yaitu lain daripada sifat Al-Ilmu
r. Kaunuhu Hayyan
artinya Ia dalam keadaan hidup mustahil Ia dalam keadaan mati.
Hakikatnya
iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta'ala, tiada ia maujud dan tiada ia
ma'adum yiaitu lain daripada sifat Hayat.
s. Kaunuhu Sami’an
artinya Ia dalam keadaan mendengar, mustahil Ia dalam keadaan
tidak mendengar.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta'ala, tiada
ia maujud dan tiada ia ma'adum,yaitu lain daripada sifat Sama'.
t. Kaunuhu Bashiran artinya
Ia dalam keadaan melihat, mustahil Ia dalam keadaan tidak
melihat.
Hakikatnya
iaitu sifat yang berdiri dengan zat
Allah Ta'ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum yaitu lain daripada sifat
Bashar
u. Kaunuhu Mutakalliman
artinya Ia dalam keadaan berkata, mustahil Ia dalam keadaan
tidak berkata.
Hakikatnya
iaitu sifat yang berdiri dengan zat
Allah Ta'ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum yaitu lain daripada sifat
Qudra
Demikian 20 sifat yang wajib (mesti
ada) bagi Allah SWT dan 20 sifat yang mustahil (tidak mungkin ada bagi Allah
SWT).
2.Dan wajib bagi rasul.
Yang wajibnya para rosul itu 4:
a.
Artinya
Sidiq itu benar perkataannya rosul
b.
Artinya
Amanah itu dipercaya oleh Allah
c.
Artinya
Tabligh itu menyampaikan perintah Allah. Perintah yang wajib, sunnah, boleh,
yang hak dan bathil, yang halal, haram kepada yang sebenar2nya semua itu.
d.
Artinya
Fathonah itu cerdas rosul
Dan mustahil bagi
rasul. Yang mustahil bagi rosul itu 4.
a.
Artinya
Kidzib yaitu mustahil bohongnya rosul.
b.
Artinya
Hiyanah yaitu mustahil cideranya rosul
c.
Arinya
Kitman yaitu mustahil bersembunyinya rosul
d.
Aritnya
Baladah yaitu mustahil bodohnya rosul
3.Sifat yang JAIZ bagi ALLAH dan RASUL :
1 sifat yang jaiz adalah memperbuat
oleh Allah akan
segala yang mumkin (baharu) atau meninggalkannya
1 sifat yang harus (jaiz)
pada segala rasul, yaitu berperangai tubuh manusia seumpama makan, minum dan
tidur, yang tiada mengurangi martabat rasul yang mulia, seperti sakit
gila atau sakit besar.
Adapun 6 sifat yang
ada ta’luknya, yaitu:
- Qudrah,
yakni memberi bekasan bagi segala yang mungkin (baharu), mungkin maujud,
mungkin ma’dum, dan mungkin qabdhu (genggaman)
- Iradah,
yakni memberi bekasan bagi segala yang mungkin (baharu), mungkin maujud,
mungkin ma’dum, dan mungkin qabdhu(genggaman)
- Sama’,
yakni ta’luk kenyataan pada segala yang maujud, baik maujud qadim, maupun
maujud hadis.
- Basar,
yakni ta’luk kenyataan pada segala yang maujud, baik maujud qadim, maupun
maujud hadis.
- Ilmun,
yakni ta’luk kenyataan pada segala yang wajib, mustahil dan yang jaiz.
- Kalam,
yakni ta’luk dilalah (membuktikan) pada segala yang wajib, mustahil dan jaiz.
Arti ta’luk
adalah tuntutan
dari pada sifat akan suatu pekerjaan yang melebihi dari pada
tempat berdirinya zat.
D.Hikmah
Mempelajari I’tiqad 50
Inilah makna lain dari syahadah
tauhid yang telah dijelaskan oleh ulama ahli sunnah waljamaah, sebagai mana
berikut ini:
1. Tidak
ada Tuhan yang disembah dengan sebenarnya , melainkan hanya Allah yang
disembah dengan sebenar-benarnya.
2. Tidak
ada yang terkaya dari pada selain Allah, dan berhajat kepada Allah oleh
sekalian yang baharu. Tidak ada tuhan yang disembah dengan sebenarnya,
melainkan lazim bagi bagi tuhan yang disembah dengan sebenarnya itu terkaya
dari pada baharu, lagi berhajatlah kepada Allah oleh tiap-tiap yang baharu
3. Tidak
ada yang wajib wujudnya, kecuali Allah saja yang wajib wujudnya
4. Tidak
berhak membuat ibadah kepada (selain Allah) dengan sebenarnya-benarnya,
melainkan hanya Allah saja yang berhak diibadati dengan sebenarnya.
5. Tidak
ada yang menjadikan sekalian makhluk, melainkan Allah yang menjadikan tiap-tiap
se suatu.
6. Tidak
ada yang memberi rizki, melainkan Allah yang memberi rizki bagi tiap-tiap
makhluk
7. Tidak
ada yang menghidupi, melainkan Allah yang menghidupi tiap-tiap sesuatu
8. Tidak
ada yang mematikan, melainkan Allah yang menentukan matinya tiap-tiap sesuatu.
9. Tidak
ada yang menggerakkan, melainkan Allah yang menggerakkan tiap-tiap sesuatu
10. Tidak
ada yang mendiamkan, melainkan Allah yang mendiamkan tiap-tiap sesuatu
11. Tidak
ada yang dapat memberi mamfaat kecuali Allah yang dapat memberi mamfaat bagi
tiap-tiap sesuatu
12. Tidak
ada yang dapat memudharatkan, melainkan Allah yang sebenarnya yang dapat
membuat mudharat tiap-tiap sesuatu
13. Tidak
ada yang melakukan didalam segala keadaan, melainkan Allah yang melakukan semua
keadaan.
BAB 3
PENUTUP
A.Kesimpulan
Sifat 20 terbagi 4, yaitu:
1.Sifat
nafsiah: yaitu tiap-tiap hal yang wajib bagi zat
selama kekal zat, tiada dikarenakan suatu apapun. sifat nafsiah ini maujud pada
dzihin (hati, jiwa atau benak) dan tidak maujud pada kharij (kenyataan). Sifat
nafsiah ada 1, yaitu:
- Wujud, maknanya ada
wujud Allah selama-lamanya.
2.Sifat salbiah: yaitu tiap-tiap sifat yang menunjukkan atas
menafikan barang yang tidak patut dengan Allah jalla wa a’zza Sifat salbiah ada 5,yaitu:
- Qidam
(sedia), maknanya sedia Allah ta’ala, tiada didahului oleh a’dam (ketiadaan).
- Baqa’
(kekal), maknanya kekal Allah tiada bersambung oleh a’dam(ketiadaan).
- Mukhalafatuhu
lilhawadis, maknanya tiada sama Allah ta’ala dengan makhluk, tiada sama pada
zat, sifat dan perbuatan
- Qiyamuhu
binafsih, maknanya tiada berhajat Allah ta’ala kepada orang yang menjadikan
diri-Nya dan tiada berhajat kepada tempat berdirinya zat.
- Wahdaniah, maknanya Esa Zat Allah,
3.Sifat ma’ani: yaitu tiap-tiap sifat
maujud (yang ada) yang berdiri pada zat yang maujud yang mewajibkan zat
bersifat suatu hukum niscaya kita dapat melihat sifat itu berdiri pada zat)
Sifatnya ada 7, yaitu:
- Qudrah
(kuasa)
- Iradah
(berkehendak)
- Ilmu
(mengetahui)
- Hayah
(hidup)
- Sama
’(mendengar)
- Basar
(melihat)
- Kalam
(berkata-kata)
4.Sifat maknawiyah: yaitu tiap-tiap hal yang wajib bagi zat selama kekal zat,
Sifat maknawiyah ada
7, yaitu:
- Qadirun
(yang kuasa)
- Muridun
(yang berkehendak)
- A’limun
(yang mengetahui)
- Hayyun
(yang hidup)
- Sami’un
(yang mendengar)
- Basirun
(yang melihat)
- Mutakallimun
(yang berkata-kata)
B.Saran
Dengan adanya makalah ini,
semoga kalian dapat memahami dan mengerti tentang kekuasahaan dan wewenang,
saya mengharapkan kritikan dari kalian semua, agar makalah ini dapat bermanfaat
bagi kita
DAFTAR PUSTAKA
Sumber: Situs Nahdlatul Wathan
No comments:
Post a Comment